Det blåser på månen

De människor som tjänar pengar på sina bloggar borde ha en eloge, pallar man att skriva två eller tre inlägg om dagen är man värd pengar! Sen att de som gör det är 16 år, lägger upp lättklädda bilder på sig själva och på allt de äter är en annan sak.. Inget jag ägnar mig åt.

Jag har varit på Nationalmuseum, med mormor, och kollat på Caspad David Freidrich. Nog hade jag sett bilder på hans konst innan, kanske någon riktig tavla med utan att jag vetat om det men, jag visste inte att han målade med mikroskop.. En bild kan missvisa, speciellt en bild av ett Freidrichverk. I själva verket är de flesta av hans tavlor små, ca 30x20 cm bara! Han måste ha använt sig av en pensel med ett litet smalt hår för att få till de ytterst pyttesmå, men exakta, detaljerna. Men så utbildades han vid konstakademien i Köpenhamn också, inte som sandtjejen (nedan) som lärde sig sin grej på en eftermiddag. Har man inte varit och sett C.D.F än så BÖR man göra det, snart tar den slut.



Inte att förglömma heller är utställningarna på Magasin 3 i frihamnen och Bonniers konsthall på Torsgatan.

Vill man se lite fin gatukonst kan man bege sig till Gullmarsplan, ta sig ner till skanstullsbrons brofäste och njuta! Här är ett par smakprov.




Gatukonstnären Folke är en av Sveriges giganter, bor man i Stockholm har man nästan garanterat stött på hans små texter. Han och ett par andra hade en utställning tillsammans i förra veckan, den pågick bara i två dagar så tyvärr missade jag den men bilder därifrån finns på gatukonst.se.




Jag fick en trevlig kommentar, tack för den, som sa att Akay och Klisterpeters lilla röda stuga som jag skrev om tidigare nog var från år 1997. Angående det kan det inte vara kul att vara stuga och behöva stå på globen så här års...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0