Kan Banksys konstnärsskap beskrivas som neobarockt?

Nu har jag haft ett tid att fundera på vad exakt min uppsats ska handla om och min frågeställning är den här ovan. För att hitta belägg för att hans konstnärsskap kan beskrivas som neobarockt, vilket jag tror går, ska jag beskriva hur en "vanlig" gatukonstnär arbetar och hur en traditionell konstnär jobbar för att se hur Banksy rör sig där mellan. Att beskriva hur en gatukonstnär jobbar är inte så svårt, det har jag goda källor till. Men kortfattat kan man säga att, utställning på ett museum hör inte till en gatukonstnärs vardag. Sedan ska jag på något vis, som jag inte riktigt ringat in ännu, försöka beskriva hur en traditionell konstnär arbetar. Det behöver inte vara så komplicerat, det handlar om att få fram att denne främst håller sig till de traditionella vägar genom gallerier till museer och inte bryter några lagar mm. Neobarock är som hörs på namnet besläktat med barocken från 1600-talet. Teoretiker har under de senaste tjugo åren tyckt sig se en strävan mot olika ideal som växte fram under barocken. Martin Jay är en av dem, han menar att barocken inte bara var rådande omkring 1600-talet utan att det barocka formspråket och tänkandet är en ådra som har löpt med historien och nu igen framträder väldigt tydligt. Det är många som har visat på likheter mellan postmodernismen och neobarocken, för det handlar mycket om gränsöverskridande, upplösning av "sanningar" och strävan mot extremer. Detta öppnar och ena sidan för jämförelser och referenser mellan modern- och 1600-talskonst, och andra sidan kan äldre konst på nytt aktualiseras med hjälp av modern konst på nya och spännande sätt. Jag vet inte hur klart detta blev men, ämnet är ganska nytt både för mig och för de som forskar inom det vilket gör det spännande. För en gång skull har 100 gubbar inte redan skrivit "färdigt" allt...

Kommentarer
Postat av: Katarina Röjgård

Låter spännande tycker jag.Tack för senast.

Stor kram.

2009-12-15 @ 14:01:24
Postat av: Namn:

Röjgård måste jag medge är ett av de ballare efternamnen jag träffat på!



tror för övrigt att uppsatsämnet är fruktbart att forska i.

2009-12-15 @ 15:14:45
URL: http://ondapiloten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0