798

Jag var i Kina i somras, i Beijing. Även om staden är galet stor med 21 miljoner invånare så är den inget man förknippar med konst direkt, förutom "konststudenterna" som försöker blåsa en på pengar. Vi blev blåsta. Men jag fick i alla fall med mig en ganska sjysst tavla hem, den har en slags tag-känsla över den och budism är dess budskap. När det kommer till gatukonst så är det en bristvara i staden, men det finns ett ställe. Man har samlat gallerier i ett eget område, stort område. Namnet på stället är 798. Över 1000 konstnärer har här gallerier, konstbutiker med mera, och här finns det också gott om gatukonst. Vi spenderade nästan två hela dagar i området, gallerierna ligger dörr i dörr så man riskerar att bli lite matt efter några timmar. Inne i gallerierna fick man inte fotografera men ute på gatorna fanns stora skulpturer varav många var helt galna! En kort recension av konsten vi såg här, 30% riktigt bra, 20% bra och 50% inte så intressant (enligt mig). Men om någon planerar en resa till Beijing, boka in en dag till 798. Här är några bilder från 798:s gator.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0