Banksy kan bli ämnet för ännu en uppsats

Snart är det uppsatsskrivning som står på schemat igen, B-uppsats. I våras skrev jag också en B-uppsats och då om den brittiske gatukonstnären Banksy. Då gjorde jag en bildanalys av en av Banksys verk från 2005 på ockupationsmuren som separerar Israel och Palestina. Jag hävdade i den att bilden nedan kunde betyda olika saker beroende på från vilket håll verket ses. På den översta bilden ser man att det ligger stenar framför bilden på pojken i hålet, medan på bilden under syns dessa stenar inte. Jag menade då att man på den övre bilden kan tänka sig att muren slagits in från den israeliska sidan så att stenarna hamnat på den palestinska sidan, och då fråga sig varför någon från den sidan skulle vilja ta sig igenom muren. På den nedre bilden blev scenariot tvärt om, där borde ju stenarna ligga på den israeliska sidan i stället. Utifrån det kunde jag ställa frågor om verkets betydelse och om vem det var till för, men det blir svårt att sammanfatta 15 sidor här..


Nu är det som sagt dags igen, uppsatsskrivning. Jag har under denna treminen läst en hel del om institutionskritik och om hur viss sorts konst inte "passar in" eller går att visa på museer och gallerier. Gatukonst är en konstform där det ofta uppstår komplikationer när den tas ur sin kontext, inte bara för att mycket av den är platsspecifik men också för att den sällan är menad för något annat än gatan. Många gatukonstnärer gör sina verk i det allmänna rummet just för att det är allmänt det finns inget inträde och verken varar inte för alltid utan byts ut. Vad jag skulle vilja undersöka är dock var som händer med denna typ av konst när den visas i ett galleri eller på museum. Lägligt nog hade Banksy (åter igen) en utställning i somras på Bristol (hans hemstad) Museum of art i England. Han gjorde museierummet till sitt och visade cirka hundra verk. Det var helt gratis att gå och se på utställningen som varade i tolv veckor och under den tiden hade utställningen närmare 300'000 besökare. Banksy må vara den "största" inom gatukonst men det enorma intresset för honom och hans konst tycker jag är väldigt spännande. Jag vill även undersöka huruvida gatukonst och den utställningen på den platsen kan beskrivas som med termen neo-barock. Om neo-barocken får jag skriva en annan gång.. Jag ska också säga att Banksy inte bara gör gatukonst, men det är den han blev känd för. Här nedan är en liten video från utställningen på Bristol museum of art som tyvärr inte visar så många verk som han också gjort på gatan men ändå.



Kommentarer
Postat av: Magnus

Hur man tar ett verk av Banksy ur ur sin kontext, ordentligt...;

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1231758/Banksy-fans-entire-wall--save-work-er-graffiti-artists.html



Jag satt bara och gapade när jag läste artikeln, fortfarande helt stum.. :)

2009-11-29 @ 10:28:13
URL: http://www.gatukonst.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0