DN på stan

I dagens DN på stan fanns det en lista över tio saker Stockholm saknar. Det kan ju inte varit överdrivet svårt att knåpa ihop. Hur som, på 8:e plats efterfrågades ett Modernt modernt museum. Jag skrev om detta tidigare här, att vårt moderna museum inte är speciellt modernt. Det skulle snarare döpas om till modernistmuseet tycker jag. Ungefär samma spår är DN-skribenten inne på, att det var under 60- och 70-talet moderna fungerade som nav för sin tids konstscen, både för svensk och internationell konst. De skriver också att de konsthallar och gallerier som finns är för små och inte har de resurser, eller pengar för "riktigt mäktiga verk och utställningar". I ett försök att få en kommentar från kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth i frågan fick de på DN svaret att hon inte ville kommentera.. politik.. Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt sa att hon "tror att samtidskonsten bäst bevakas och synliggörs utanför de offentliga institutionerna". Men jag undrar i så fall varför de offentliga institutionerna inte skulle vilja främja och vara delaktig i samtidens konst? Pysslar de bara med gamla grejer eller?
Ett exempel på denna diskussion är den om brandstationen i Järna som konstkollektivet Brand vill göra om till konsthall i stället för att de rivs. Jag  vet inte riktigt hur det har gått för dem, där blev det en massa politik hit och dit som verkade sätta stopp för deras planer tråkigt nog. Men som sagt vet jag inte hur det har gått. På deras hemsida kan man skriva upp sig på en lista för skapandet av en konsthall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0