Den röda stugan

Här om dagen var jag på konsert på hovet vid globen, jag kom då att tänka på två saker. Det första var scenkonst, inte performence, utan effekter och liknande som används vid konserter för att skapa stämning. Mästarna på att använda sig av galna och farliga effekter är ju det tyska hårdrocksbandet Rammstein. De är kända för att göra spektakulära eldshower där bland annat sångaren under en konsert i hemstaden Berlin hade en brinnande dräkt på sig på scenen. Jag kom också att tänka på den lilla stugan som har placerats på globen. Upphovsmannen till stugan är konstnären Mikael Genberg och nu har stugan stått där sedan maj. Det har varit en del snack på olika forum på nätet om huruvida det lilla huset var hans egen idé eller om han har snott den. De två svenska gatukonstnärerna Akay och Klisterpeter har gjort konst i offentligheten väldigt länge, man kan nog kalla dem pionjärer. De gjorde i alla fall ett projekt som de döpte till "traffic island", jag vet inte vilket år det var men långt innan 2009! De byggde en lite stuga, röd med vita knutar, och ställde den på en bergknalle mellan två stora och tungt trafikerade vägar. Till huset hörde också ett litet staket. När det röda lilla huset sattes på globen höjdes röster om att han borde ha tackat Akay och Klisterpeter för idén. Klisterpeter tror jag att nästan alla stockholmare har sett spår av, han är nämligen upphovsmannen bakom alla rådjurshuvudena på baksidor av trafikskyltar, de finns överallt! Jag själv ska nu gå och hämta en bok på posten av just Akay. Kolla hans hemsida Akayism, jag tackar för den idén!



Kommentarer
Postat av: Namn:

har för mig, men är lite osäker, att Akay och Klisterpeters är från 1997.

2009-12-15 @ 15:03:43
URL: http://ondapiloten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0