Gamla greker och veckans konstverk

Jag tycker att staden har allt för lite färg. I första hand är det Stockholm jag talar om, men jag misstänker att det ser i stort sätt likadant ut i landet. Reklam, reklam och åter reklam är nästan den enda dosen av färg man ser i staden såhär års. Hur kommer det sig att ingen reagerar? Tycker människor att det är fint?, Roligt?, Användbart? Okej, lite reklam i tunnelbanan kan väl inte skada så mycket men de stora reklampelarna som inte har med något att göra, som bara står där. Jag hörde en intervju med VD:n för J-C Decaux (tror jag det var) Han sa att deras mål var att man inte skulle kunna gå utanför dörren för än man skulle ha en av deras reklampelare inom synhåll. J-C Decaux är även det företag som jobbar med busshållplatserna, och lär tjäna obegränsat med pengar. Det är synd tycker jag, vi kan väl lära lite av de gamla grekerna. De omgav sig av vackra skulpturer med starka färger, mycket bättre än reklam! Dessa bilder är tagna från museet Glyptoteket
i Köpenhamn där man forskar på hur de grekiska skulpturerna var bemålade. Jag undrar om folk vet att de har varit målade, det finns säkert de som tror att dessa skulpturer alltid varit vita. I så fall kan man tala om en miss i utbildning, vart ska de bära hän?


Veckans konstverk är faktiskt två stycken skulpturer av konstnären Antony Gormley som jag gillar!


Kommentarer
Postat av: Katarina Röjgård

Tycker som du när det gäller färg.Det får bara inte vara plottrigt utan hela ytor noga utvalda.Vi har en GORMLEY här utanför kyrkan.Han tittar upp på gamla sparbankshuset.Vi gillar INTE Gormley.Kan du inte skicka mig ett mail om du läser mina kommentarer?

2009-11-23 @ 16:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0