tacka vet jag gratis

Det fina med gatukonsten är att den är gratis för alla. Många gånger har den komiska inslag vilket ofta piggar upp den betonggrå tonen som idag präglar alltför många platser.. Hur svårt kan det vara att bland in lite färg i betongen från början? Att man inte kan måla allt i efterhand behöver man ju inte ha miniräknare för att fatta att det skulle bli för dyrt.. Men om man kunde gjuta grön betong, tänk, det skulle liva upp!
Banksy är en av de konstnärer inom fältet street art som har hållit igång längst, han är rik nu. Han gör verk på duk och litografier som köps av hollywoodkändisar. Det finns många som tycker att han har blivit en "sellout" som tjänar en massa pengar. Jag vet inte riktigt, han är ju fortfarande den, enligt mig, som gör de fetaste stencilmålningarna ute i det offentliga. Han har ju också lyckats hålla sin riktiga identitet hemlig i typ 20 år, för det ska han ha cred! Men jag kan delvis förstå de som tycker att den typen av konst inte hör hemma i andra miljöer än just på gatan.. Varför? En anledning som jag tycker spelar stor roll är att många verk av denna typ är platsspecifika och när de då flyttas därifrån förlorar de ofta en del av sin mening.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0