Värt eller ovärt?

Jag tycker det är synd att så mycket i konstvärlden handlar om pengar och värde. Jag tror att prislappar på konst i gallerier och på auktionshus påverkar betraktaren på ett negativt sätt. Jag har en kompis som jobbar på ett galleri i Stockholm, han berättade för mig om folks reaktioner när de såg just prislapparna. Jag tror inte att de kan se på konsten för var den är, utan blir störda och dömer ett verks kvalité därefter. Trist. Jag jobbade i våras för auktionshuset Bukowskis, där handlade verkligen allt om värde. Det kändes som att många köpte konst i stället för aktier. Jag jobbade inte där speciellt länge, det hade också lite med min lön att göra. Om jag säger att jag tjänade mer när jag var 14 och jobbade som hoppilandkalle på en taxibåt så kanske man fattar hur lönen var... pengar pengar.
Visst är det konstigt att konst å ena sidan ses som en lyxvara som just ofta kopplas till pengar men konstnärer å andra sidan är bland de lägst betalda av alla. Det känns lite fel. En anledning är att gallerierna tar mellan 50-70% av vinsten vid försäljning. I framtiden borde väl konstnärer sälja sin konst via nätet.  Eller så bored flera konstnärer gå ihop och starta ett galleri tillsammans för att på så sätt kunna få ut mer av vinsten. Men konstnärer är ju inte alltför sällan knepiga typer så det kanske inte skulle funka.. Värt att testa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0