Nu lämnar jag Banksy

Banksy i all ära men det finns ju andra konstnärer också. Uppsatsen "Banksy vs. Neobarocken" avslutades med ett väldigt bra betyg och många komplimanger, och om jag inte har skrivit det så kan hans konstnärskap beskrivas som neobarockt. Han har nu gjort en film, (”Exit Through The Gift Shop”) "the worlds first street art disaster movie", spännande.

Nu har jag börjat på kandidatkursen i konstvetenskap och ska då skriva en uppsats till. Förutom att denna ska vara längre kommer den även att arkiveras vilket känns roligt, seriösare. Tanken på att skriva en tredje uppsats om Banksy lockade först lite, men nej. Det kan väl vara kul att vara en riktig "Banksykännare" men orka...

Jag har nu hittat ett annat ämne. Det handlar om små hus i Stockholm. Fyra hus med många idéer runt dem. Mikael Grenberg satte förra året en lite röd stuga på globen och planerar att skicka ett likadant till månen. Tidigare har jag här skrivit om Akay och Klisterpeter som också byggt ett litet rött hus mellan två motorvägar. Gatukonstnären Adams har byggt alternativa hus runt om i Europa men de i Stockholm är de jag intresserar mig för, och hans anti-konsumtions ideologi. (I videon nedan ser ni ett av Adams hus vid Slussen). Sist av mina fyra hus har vi Viktor Marx hus under Liljeholmsbron. Han tvingades sluta konsthögskolan då hans projekt inte hade bygglov mm.. Men han körde på och gav sedan huset till en hemlös man. Mer vad exakt jag kommer att undersöka är inte helt klart än, men det kommer att handla om konsumtion på olika sätt.


Kommentarer
Postat av: Katarina Röjgård

Det låter spännande med din fortsättning.Kanske kan Påls Friggebod komma med som litet hus eller flera små hus??????????????????????????????????????????

Grattis till fint betyg.Allt utskrivet.

STOR KRAM från mormorsan.

2010-02-12 @ 10:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0