Banksy Vs Robbo: Advantage Robbo

För en tid sedan lade jag upp denna bild på ett av Banksys senaste verk i London. När jag såg den för första gången mins jag att jag blev nyfiken på huruvida banksy målat över någon annans verk eller om han själv gjort graffitibakgrunden. Nu har jag fått svaret på den undran från gatukonst.se. Fult nog målade han öven en graffitimålning som var över 25 år gammal, vilket är gammalt även i London. Bild två visar hur originalet en gång såg ut. Men att mucka med old school graffare är ingen lek. Bild tre visar hur Banksy fick smaka sin egen medicin när "king robbo" tog tillbaka sin målning och fick Banksy att arbeta för honom i stället. Bakgrunden till faden mellan de två kan hittas i en bok vid namn “London Handstyles” från år 2009.

I den berättas en historia av Robbo: 'I was out one night with a load of old writers and got introduced to Banksy. He asked what I wrote and I told him, he cockily replied ''never heard of you'' so I slapped him and said, ''you may not of heard of me but you will never forget me''.

Det kan mycket väl vara anledningen till Banksys val av plats för sin "dekoratör", då han garanterat känt till vem Robbo var. 

Robbo ska ha svarat på sin hemsida efter bild tre: you use my piece in your shit, I’ll use your shit in mine.

Men när man kunde tro att  hämnden var avklarad hade man fel, se hur bild fyra blev efter Robbos ingrepp ... Hur ska det sluta?



Bild 2


Bild 3


Bild 4



Kommentarer
Postat av: Göken Erik

Kul läsning! Alltid kul med ickevåldsrivalitet även om det var ett slag med i bilden.



Ses i feb!

2010-01-21 @ 13:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0