"100 Hus" (äntligen)

Det har startats ett projekt vid namn "100 hus" som går ut på att hundra hus omkring Hornstull kommer att bemålas med stora muralmålningar och mindre former av offentlig/gatukonst. Troligtvis rör det sig om kortändar och tomma fasader. Det är de boende i bostadsrätter och hyresvärlden i hyreshus som bestämmer själva vad det är för slags konst de vill uppförs på sina hus, alltså inga skönhetsråd hit å dit (så vitt jag vet). Konstnärer från hela landet har anmält sig intresserade men det är som sagt upp till husägarna att välja själva. Men för de med taskig fantasi eller utan konstkunskaper och smak har en lista med konstnärer gjorts. Glädjande nog fanns där ett par gatukonstnärer som självklart är som gjorde för sådana uppdrag. Hela idén är ett stort steg framåt för Stockholm, att det behövs är en underdrift. Vi gör inget annat än badar i reklam som kväver det mesta av stadens konstnärliga uttryck. Inte konstigt att folk tar sig ner i Stockholms undre värld för att slippa se skiten...
För mer info om de hundra husen följ länken --> 100Hus

En konstnär som tyvärr inte är från detta land utan från Brasilien är Claudio Ethos. Hade jag fått önska en målning på min husvägg hade jag inte tacket nej till den här på videon nedan, men jag tror inte att så pass vågade verk kommer uppföras i Hornstull.. Men vem vet.

Claudio Ethos - Casa Das Caldeiras from Jared Levy on Vimeo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0